RODO
- Informacja o przepisach o ochronie danych osobowych
- Klauzula informacyjna dla rodziców
- Klauzula Informacyjna dla kandydatów na stanowiska pracy
- Klauzula informacyjna dla monitoringu
- Polityka e-dziennika
- Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych przez państwowego inspektora sanitarnego
- Informacja o sposobie nauki zdalnej oraz ochronie danych osobowych
- Dokumenty do pobrania
Polityka dziennika elektronicznego
w Szkole Podstawowej nr 1
z Oddziałami Integracyjnymi w Przasnyszu-
Niniejszy dokument jest częścią zbioru polityk bezpieczeństwa.
-
Administrator wprowadził w Placówce dziennik elektroniczny funkcjonujący od roku szkolnego 2018/2019.
-
Dziennik elektroniczny został wprowadzony na podstawie § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (dalej „rozporządzenie w sprawie dokumentacji”) wydanego do ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.
-
Przetwarzanie danych w dzienniku elektronicznym, analogicznie jak przetwarzanie danych w dzienniku papierowym, odbywa się na mocy przepisów prawa (art. 6 ust. 1 lit. c RODO).
-
Z dostawcą dziennika elektronicznego Administrator zawarł umowę przetwarzania danych zgodną z art. 28. RODO.
3. Dostęp do dziennika elektronicznego
-
Dziennikiem zarządza administrator dziennika, wyznaczony przez Administratora Danych Osobowych. Zajmuje się on tworzeniem kont oraz konfigurowaniem parametrów działania dziennika. Administrator dziennika, prowadzi aktualny spis administratorów dziennika w dokumentacji ochrony danych.
-
Każdy użytkownik dziennika elektronicznego posiada własne konto, za które osobiście odpowiada.
-
W dzienniku występują 4 główne kategorie kont:
-
konta administracji szkolnej
-
konta nauczycieli
-
konta uczniowskie
-
konta rodziców
-
-
Administratorzy dziennika są zobowiązani do takiej konfiguracji kont, aby użytkownicy mieli oni dostęp wyłącznie do danych, do których są uprawnieni.
-
Każdy użytkownik otrzymuje od Administratora login i hasło służące do pierwszego logowania. Login jednoznacznie identyfikuje użytkownika i nie zostanie przydzielony innemu użytkownikowi, nawet po ustaniu aktywności konta.
-
Każdy użytkownik jest zobowiązany do przestrzegania zasad niniejszej polityki, także użytkownicy kont rodzicielskich oraz uczniowskich.
-
Hasło użytkownika stanowi tajemnicę i nie może być nikomu ujawniane, nawet innym użytkownikom o tych samych uprawnieniach. Tajemnicą objęte są również stare hasła, które uległy już zmianie na nowe.
-
Hasło i login rodzica lub ucznia odbiera rodzić/ opiekun prawny.
Hasło ucznia może odebrać uczeń. W obu przypadkach odbiór jest potwierdzony pisemnie. -
Zabronione jest udostępnianie nie tylko hasła, ale i konta. Każdy użytkownik pracuje z własnym kontem samodzielnie. Zabronione jest również udostępnianie kont rodzicielskich uczniom.
-
Użytkownik powinien przestrzegać zasad bezpieczeństwa hasła, takich jak:
-
konieczność zmiany hasła za każdym razem, gdy występuje choć niewielkie podejrzenie, że obecne hasło mogło zostać poznane przez osobę nieuprawnioną;
-
konieczność okresowej zmiany hasła, z częstotliwością zależną od czasu wymuszonego przez program:
-
− nie rzadziej niż raz na kwartał przy wykorzystywaniu hasła wyłącznie na zaufanych komputerach w warunkach domowych,
− nie rzadziej niż raz na miesiąc przy wykorzystywaniu hasła wyłącznie na zaufanych komputerach w warunkach publicznych,
− nie rzadziej niż raz na tydzień przy wykorzystywaniu hasła na niezaufanych komputerach (np. w bibliotece szkolnej);
-
-
konieczność dobierania tzw. bezpiecznych haseł, czyli haseł zawierających małe i duże litery, znaki specjalne , cyfry, − nie kojarzących się z właścicielem hasła i nie nadających się do użycia jako hasło do publicznej wiadomości..
-
zakaz zapisywania haseł w sposób jawny w miejscu niezabezpieczonym[1].
-
4.2. Bezpieczeństwo komputera
-
Wykorzystanie dziennika elektronicznego przez nauczycieli i administrację możliwe jest wyłącznie na zaufanych komputerach. Mogą to być komputery służbowe udostępnione przez Administratora do celów obsługi dziennika albo komputery domowe nauczycieli.
-
W przypadku kont uczniowskich i rodzicielskich dopuszcza się (choć zdecydowanie się tego nie zaleca) sporadyczne wykorzystanie konta na komputerach niezaufanych (biblioteka, komputery w pracy rodzica, etc.), jednak wtedy zaleca się częstą zmianę hasła.
-
W przypadku wykorzystywania konta na komputerach innych niż udostępnione przez Administratora do obsługi dziennika elektronicznego, pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo ponosi użytkownik konta.
W szczególności powinien on zadbać o to, aby:
-
-
Komputer nie był zawirusowany ani nie zawierał programu przechwytującego hasła. Dotyczy to również przeglądarki internetowej, która może zostać zawirusowana złośliwym dodatkiem[2].
-
Przeglądarka nie miała aktywnej funkcji zapisywania hasła.
-
Ułożenie klawiatury i monitora uniemożliwiało podejrzenie hasła przez osoby trzecie.
-
Ułożenie monitora uniemożliwiało odczytanie danych przez osoby trzecie.
-
Komputer nie znajdował się w trybie udostępniania pulpitu[3] (na przykład obsłudze serwisowej lub w czasie zdalnego nauczania).
-
System operacyjny komputera był zaktualizowany.
-
Po zakończeniu pracy nastąpiło wylogowanie z konta dziennika.
-
-
W przypadku jakichkolwiek wątpliwości co do bezpieczeństwa komputera, użytkownik zobowiązany jest zrezygnować z wykorzystania na nim dziennika elektronicznego.
4.3. Bezpieczeństwo wiadomości oraz załączników
-
Dziennik elektroniczny umożliwia przesyłanie wiadomości, których treść jest przechowywana w systemie dziennika i jest tak bezpieczna, jak bezpieczny jest sam dziennik oraz jak bezpiecznie zostało ochronione hasło.
-
Dziennik elektroniczny umożliwia dołączanie załączników do wiadomości, jednak są one przetwarzane poza systemem dziennika. Są one przetwarzane przez podmioty trzecie, zależne od dołączonego systemu chmurowego (OneDrive, Google Drive, Dropbox). W związku z tym:
-
W przypadku kont nauczycieli i administracji szkolnej dopuszczalne jest dołączanie wyłącznie chmurowych dysków powiązanych ze służbowymi kontami, które powinny być chronione analogicznie jak konta dziennika.
-
W przypadku kont uczniowskich, zaleca się podłączanie dysków szkolnych kont uczniowskich oraz nieprzesyłanie w załącznikach istotnych danych osobowych.
-
W przypadku kont rodzicielskich zaleca się uważny dobór konta dostawcy chmurowego oraz unikanie przesyłania w załącznikach istotnych danych osobowych.
-
5. Postępowanie w przypadku naruszenia
1. W przypadku wykrycia naruszenia ochrony danych lub naruszenia bezpieczeństwa hasła, a także w przypadku podejrzenia takiego naruszenia, użytkownik zobowiązany jest do niezwłocznego zawiadomienia Administratora.
[1] Zaleca się stosowanie elektronicznych portfeli na hasła, takich jak KeyPass XC ( https://keepassxc.org/ ) lub papierowych notatników na hasła zabezpieczonych w zamykanym sejfie, kasetce lub szafie pancernej.
[2] Złośliwe dodatki mogą działać niezależnie od systemu operacyjnego i nawet uznawane za bezpieczne systemy MacOS czy Linux nie zapewnią wtedy bezpieczeństwa danych.
[3] Udostępnianie pulpitu jest wykorzystywane przez administratorów i serwisantów udzielających pomocy technicznej przy pomocy takich programów jak TeamViewer, AnyDesk, DW Service, LogMe In itp. Może być także aktywne podczas korzystania z narzędzi takich jak Meet, Teams, Zoom, Skype czy innych do prowadzenia zdalnego nauczania lub rozmów.
-