KATALOG ZADOŚĆUCZYNIEŃ
JAKO FORMA NAPRAWY ZACHOWANIA
NIEZGODNEGO Z ZAPISAMI STATUTUAgresja skierowana na osobę.
1. Przeprosiny:
a) słowne wypowiadane w obecności osoby poszkodowanej;
b) słowne wypowiadane na forum klasy;
c) pisemne wręczone osobie poszkodowanej;
d) pisemne w formie listu wysłane w przypadku obrażenia członków rodziny.
2. W przypadku agresji słownej lub fizycznej podejmowanie działań zmierzających do poprawy nastroju osoby poszkodowanej a ponad to:
a) wspólna praca winowajców i poszkodowanych nad zorganizowaniem spotkania klasowego (w przypadku agresji grupowej) - charakter spotkania do uzgodnienia;
b) inne formy zadośćuczynienia wyznaczone przez nauczyciela, bądź zaproponowane przez winowajcę
c) w przypadku ośmieszania cudzej pracy lub wypowiedzi ustnych wyznaczenie dodatkowych zadań do wykonania;
d) w przypadku niewłaściwego komentowania i ośmieszania poglądów innej osoby wyegzekwowanie od winowajcy uzasadnienia opinii własnej lub osoby poszkodowanej (winowajca uzasadnia dlaczego poszkodowany ma rację), bądź rzeczowe wyjaśnienie dlaczego poszkodowany nie ma racji;
e) w przypadku mówienia nieprawdy napisanie listu
z przyznaniem się i wytłumaczeniem;f) w przypadku wyłudzania pieniędzy lub innych rzeczy wykonanie dodatkowego zadania zleconego przez nauczyciela.
3. Nieposzanowanie cudzej własności.
Przeprosiny:a) słowne w obecności osoby poszkodowanej;
b) słowne na forum klasy
c) Inne formy zadośćuczynienia: naprawa, bądź odkupienie
4. Mówienie nieprawdy.
Przeprosiny:
a) słowne w obecności osoby poszkodowanej;
b) słowne na forum klasy.
c) Inne formy zadośćuczynienia: wykonanie dodatkowego zadania zleconego przez nauczyciela
5. Prace dodatkowe:
a) sprzątanie śmieci na terenie szkoły, na wyznaczonym terenie wokół szkoły (określony czas, po swoich lekcjach/na przerwie);
b) opieka nad roślinami szkolnymi: sadzenie, przesadzanie, podlewanie, czyszczenie, wyrywanie chwastów (określony czas);
c) czynności dodatkowe zlecone przez nauczyciela do wykonania:
d) w bibliotece - porządkowanie księgozbioru;
e) w świetlicy - przygotowanie zajęć dla młodszych kolegów;
f) w stołówce - pomoc nauczycielowi w pełnieniu dyżuru;
g) w klasie - wykonanie gazetki;
h) w sali gimnastycznej - pompowanie piłek;
i) przygotowanie lekcji wychowawczej prezentującej właściwe zasady zachowania/postępowania w przypadku naruszenia przyjętych norm;
j) wykonanie pracy pisemnej na zadany przez nauczyciela temat związany z wykroczeniem, kilkakrotna (ilość wyznacza nauczyciel) pisemna deklaracja obietnicy poprawy;
k) wykluczenie z udziału w imprezie klasowej i szkolnej;
l) skierowanie winowajcy do pomocy uczniom osiągającym słabsze wyniki w nauce (czas i forma do uzgodnienia);
m) pełnienie dyżuru klasowego przez określony czas;
n) pełnienie dyżuru z nauczycielem