Szkolne procedury
Szkolne procedury postępowania
w przypadku występowania przejawów demoralizacji
i zachowań zagrażających bezpieczeństwu uczniów
oraz udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Procedura postępowania nauczyciela w przypadku:
- agresywnego zachowania ucznia
- Nauczyciel, w sytuacji agresywnego zachowania ucznia, zobowiązany jest do natychmiastowej, doraźnej interwencji, polegającej na rozdzieleniu uczestników zdarzenia i przeprowadzeniu rozmowy mającej na celu ustalenie przyczyn i okoliczności zdarzenia.
- Przekazuje informację wychowawcy ucznia zachowującego się agresywnie.
- Wychowawca przeprowadza rozmowę z uczniem, uświadamiając mu nieodpowiednie (niebezpieczne) zachowanie, a następnie zawiera z nim umowę dotyczącą poprawy zachowania oraz dalszych konsekwencji w przypadku braku poprawy.
- Wychowawca przekazuje informację rodzicom ucznia o jego agresywnym zachowaniu, zwracając uwagę na przeprowadzenie przez rodziców rozmowy z dzieckiem na temat jego niewłaściwego zachowania.
- W uzasadnionych przypadkach (zachowanie szczególnie groźne, powtarzające się lub niepokojące), wychowawca wzywa rodzica (prawnego opiekuna) do szkoły w celu poinformowania o zajściu. Wspólnie z rodzicami i we współpracy z pedagogiem/psychologiem analizuje przyczyny agresji rozmawia na temat planu pomocy uczniowi.
- W przypadku utrzymywania się nieprawidłowych relacji ucznia z rówieśnikami (bicie, zaczepianie, dokuczanie itp.), wychowawca w porozumieniu z rodzicami ucznia kieruje go na rozmowę/terapię do pedagoga lub psychologa szkolnego. Pedagog lub psycholog może w porozumieniu z rodzicami skierować ucznia na konsultację specjalistyczną w celu otrzymania wskazówek dotyczących. prowadzenia ucznia oraz zastosowania odpowiedniej formy terapii.
- W sytuacji, kiedy uczeń w dalszym ciągu stwarza zagrożenie dla innych uczniów, pedagog/psycholog szkolny w porozumieniu z dyrektorem szkoły i wychowawcą ucznia kieruje wniosek do sądu rodzinnego i nieletnich o zastosowanie środka wychowawczego zapobiegającego jego demoralizacji.
- dziecka poszkodowanego w wyniku bójki
- W przypadku ujawnienia sytuacji, w której skrzywdzone jest dziecko, nauczyciel lub inny pracownik szkoły zobowiązany jest o zgłoszenia tego faktu wychowawcy lub pedagogowi szkolnemu.
- Wychowawca/pedagog przeprowadza rozmowę z osobą powiadamiającą oraz uczestnikami i świadkami zdarzenia, w celu ustalenia jak największej ilości faktów.
- Wychowawca wraz z pedagogiem/psychologiem szkolnym przeprowadzają z uczniem pokrzywdzonym rozmowę, udzielając mu doraźnego wsparcia.
- W przypadku fizycznego skrzywdzenia, uczeń odprowadzony jest przez wychowawcę do pielęgniarki szkolnej, która ocenia stan zdrowotny dziecka, udziela pierwszej pomocy i, w uzasadnionych przypadkach, telefonicznie powiadamia rodziców o konieczności zgłoszenia się po dziecko do szkoły.
- Do szkoły zostają zaproszeni rodzice ucznia pokrzywdzonego. Pedagog szkolny wraz z wychowawcą powiadamiają ich o podjętych przez szkołę działaniach interwencyjnych. W celu kontynuacji udzielania wsparcia, uczniowi zostaje zaproponowana pomoc pedagoga i psychologa szkolnego lub innego specjalisty.
- W przypadku stwierdzenia faktu skrzywdzenia ucznia przez osoby dorosłe /rodziców, po wstępnym rozpoznaniu sprawy, pedagog/ psycholog szkolny we współpracy z dyrektorem kieruje sprawę do sądu rodzinnego lub prokuratury.
- podejrzenia o występowanie przemocy w rodzinie ucznia
- W przypadku uzyskania informacji, że w rodzinie ucznia dochodzi do przemocy fizycznej, psychicznej, seksualnej lub innej wobec ucznia, każdy nauczyciel, pedagog, psycholog, pielęgniarka ma obowiązek powiadomienia dyrektora szkoły oraz przeprowadzenia rozmowy z uczniem w obecności psychologa.
- W przypadku potwierdzenia przez ucznia podejrzenia o stosowanie wobec niego przemocy nauczyciel/pedagog/psycholog wypełnia Niebieską Kartę i przekazuje ją do Zespołu Interdyscyplinarnego do spraw Przemocy w Rodzinie, które działają przy Miejskim/Gminnym Ośrodku pomocy Społecznej.
- Jeżeli zachodzi podejrzenie, że w rodzinie ucznia dochodzi do przemocy wobec innego członka rodziny, nauczyciel/ pedagog/psycholog zaprasza do szkoły tego z rodziców, wobec którego stosowana jest przemoc i za jego zgodą wszczyna procedurę Niebieskiej Karty.
- Jeżeli informacja dotyczy przemocy seksualnej wobec ucznia, dyrektor szkoły niezwłocznie zgłasza sprawę do prokuratury.
- gdy nauczyciel (inny pracownik szkoły) zauważy, że uczeń pali papierosy, e-papierosy, pije napoje energetyzujące
- Przekazuje informację wychowawcy klasy.
- Wychowawca wzywa do szkoły rodziców (prawnych opiekunów) i przekazuje im informację o zaistniałej sytuacji.
- Wychowawca (pedagog szkolny) przeprowadza z uczniem i jego rodzicami rozmowę dotyczącą przyczyn i konsekwencji palenia papierosów. Efektem rozmowy powinno być zawarcie umowy naprawczej, w której uczeń zobowiązuje się do zaprzestania korzystania z w/w używek, rodzice zaś - do kontroli zachowania dziecka.
- Jeżeli uczeń w dalszym ciągu pali papierosy, pedagog w porozumieniu z dyrektorem i wychowawcą kieruje sprawę do sądu rodzinnego i nieletnich o zastosowanie środka wychowawczego zapobiegającego demoralizacji ucznia.
- uzyskania informacji, że uczeń używa alkoholu lub innych środków, bądź przejawia inne zachowania świadczące o zagrożeniu demoralizacją (naruszenie zasad współżycia społecznego, popełnienie czynu zabronionego, systematyczne uchylanie się od obowiązku szkolnego, udział w działalności grup przestępczych i in.)
-
- Przekazuje uzyskaną informację wychowawcy klasy.
Wychowawca informuje o fakcie pedagoga/psychologa szkolnego i dyrektora szkoły.
-
- Wychowawca wzywa do szkoły rodziców (prawnych opiekunów) ucznia i przekazuje im uzyskaną informację. Przeprowadza rozmowę z rodzicami oraz uczniem w ich obecności. W przypadku potwierdzenia informacji zobowiązuje ucznia do zaniechania negatywnego postępowania, rodziców zaś - do szczególnego nadzoru nad dzieckiem. W toku interwencji może zaproponować rodzicom skierowanie dziecka do specjalistycznej placówki i udział w programie terapeutycznym.
- Jeżeli rodzice odmawiają współpracy lub nie stawiają się do szkoły, a uczeń przejawia zachowania świadczące o demoralizacji ich dziecka, dyrektor szkoły pisemnie powiadamia o zaistniałej sytuacji sąd rodzinny lub policję (specjalistę ds. nieletnich KPP).
- Podobnie w sytuacji, gdy szkoła wykorzysta wszystkie dostępne jej środki oddziaływań wychowawczych (rozmowa z rodzicami, ostrzeżenie ucznia, spotkania z pedagogiem, psychologiem), a ich zastosowanie nie przynosi oczekiwanych rezultatów, dyrektor szkoły powiadamia sąd rodzinny lub policję. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach tych instytucji.
- W przypadku uzyskania informacji o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu przez ucznia lub wobec ucznia zgodnie z art. 304 par. 2 kodeksu postępowania karnego, dyrektor szkoły jako przedstawiciel instytucji jest zobowiązany niezwłocznie zawiadomić o tym prokuratora lub policję.
f) gdy nauczyciel podejrzewa, że uczeń posiada przy sobie substancję przypominającą narkotyk
- Nauczyciel w obecności innej osoby (wychowawca, pedagog, psycholog, dyrektor) ma prawo żądać, aby uczeń przekazał mu tę substancję, Nauczyciel nie ma prawa samodzielnie wykonać czynności przeszukania odzieży ani plecaka ucznia - jest to czynność zastrzeżona wyłącznie dla policji.
- W przypadku, gdy uczeń, mimo polecenia, odmawia przekazania nauczycielowi substancji, dyrektor szkoły wzywa policję, która przeszukuje odzież i przedmioty należące do ucznia oraz zabezpiecza znalezioną substancję i zabiera ją do ekspertyzy.
- Jeżeli uczeń wyda substancję dobrowolnie, nauczyciel, po odpowiednim zabezpieczeniu, zobowiązany jest bezzwłocznie przekazać ją policji. Wcześniej próbuje ustalić, w jaki sposób i od kogo, uczeń nabył substancję. Całe zdarzenie nauczyciel dokumentuje notatką z ustaleń wraz ze swoimi spostrzeżeniami. O swoich spostrzeżeniach powiadamia dyrektora szkoły, pedagoga oraz rodziców/opiekunów ucznia.
g) usiłowania popełnienia samobójstwa lub zamiaru samobójczego
- Pracownik szkoły, który dowiedział się o zamiarze lub usiłowaniu popełnienia samobójstwa ucznia (w szkole lub poza szkołą) natychmiast nawiązuje i podtrzymuje kontakt niewerbalny i werbalny z uczniem.
- Następnie zawiadamia niezwłocznie pogotowie ratunkowe, rodziców ucznia i dyrektora szkoły.
- Nauczyciel / dyrektor szkoły zapewnia uczniowi bezpieczeństwo fizyczne poprzez izolację ucznia od grupy rówieśniczej, stałą obecność z uczniem osoby dorosłej (pielęgniarki szkolnej) w celu udzielenia w razie potrzeby pierwszej pomocy.
- W uzasadnionym przypadku pedagog lub psycholog szkolny lub Publicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej/Poradni Zdrowia Psychicznego przeprowadza interwencję kryzysową w klasie ucznia, w celu prewencji naśladownictwa i pomocy uczniom w odreagowaniu stresu, związanego ze zdarzeniem.
- Dyrektor szkoły we współpracy z wychowawcą/psychologiem/pedagogiem zapewnia realizację planu zapobiegania samobójstwom poprzez:
- wspieranie ucznia i jego rodziny, po zamiarze lub usiłowaniu samobójstwa zapewnienie pomocy w uzyskaniu przez ucznia i jego rodzinę wsparcia specjalistycznego (medycznego, psychologicznego, terapeutycznego) oraz realizowanie zaleceń zawartych we wskazaniach specjalistów, pracujących z uczniem.
- opracowania i wdrażanie na terenie szkoły strategii zapobiegania samobójstwom - rozpoznawanie sytuacji uczniów z utrzymującym się obniżonym nastrojem, stanami depresyjnymi, zaburzeniami osobowości, zachowaniami autodestrukcyjnymi – i zaproponowanie odpowiedniej pomocy specjalistycznej.
- ucznia uchylającego się od realizowania obowiązku szkolnego
- Nauczyciel odnotowuje każdą nieobecność ucznia na prowadzonych zajęciach lekcyjnych.
- Rodzice mają obowiązek usprawiedliwić nieobecności dziecka w terminie ustalonym przez wychowawcę.
- Jeżeli liczba nieusprawiedliwionych godzin nieobecności jest niepokojąco duża (około 50%) wychowawca kontaktuje się z rodzicami ucznia w celu wyjaśnienia przyczyn długotrwałej absencji.
- W przypadku braku współpracy rodzica (opiekuna) z wychowawcą - rodzic nie uczestniczy w zebraniach, konsultacjach, nie wyraża chęci na spotkania indywidualne, oraz w przypadku dalszego uchylania się ucznia od obowiązku szkolnego, wychowawca zgłasza fakt pedagogowi szkolnemu i dyrektorowi szkoły i wspólnie podejmują decyzję o podjęciu wobec rodziców ucznia działań mających na celu zobowiązanie administracyjne bądź sądowe do realizacji obowiązku szkolnego przez dziecko.
- cyberprzemocy (hejt, nękanie za pośrednictwem sieci)
- W przypadku ujawnienia sytuacji, w której stosowana jest cyberprzemoc nauczyciel lub inny pracownik szkoły zobowiązany jest do zgłoszenia tego faktu wychowawcy lub pedagogowi/psychologowi szkolnemu.
- Wychowawca w porozumieniu z pedagogiem szkolnym zabezpiecza dowody świadczące o cyberprzemocy. Należy zanotować datę i czas otrzymania materiału, treść wiadomości oraz, jeśli to możliwe, dane nadawcy (nazwę użytkownika, adres e-mail, numer telefonu komórkowego) lub adres strony internetowej, na której pojawiły się szkodliwe treści.
- Wychowawca wraz z pedagogiem/psychologiem szkolnym rozmawia z osobami związanymi ze zdarzeniem w celu ustalenia okoliczności i tożsamości sprawcy, a następnie informuje rodziców poszkodowanego ucznia.
- Identyfikacja i działania w stosunku do sprawcy:
- Jeżeli sprawcą zdarzenia jest uczeń lub grupa uczniów, pedagog szkolny/ psycholog szkolny/ wychowawca powinien podjąć następujące działania:
- Poinformować o sytuacji rodziców ucznia;
- Przeprowadzić rozmowę z uczniem (grupą uczniów), której celem jest ustalenie okoliczności zajścia oraz konsekwencji zachowań przemocowych w sieci;
- Omówić z uczniem/uczniami skutki postępowania i poinformować o konsekwencjach regulaminowych;
- Zobowiązać sprawcę do zaprzestania swojego działania i usunięcia z sieci szkodliwych materiałów;
- Ustalić ze sprawcą sposób zadośćuczynienia wobec ofiary cyberprzemocy;
- Poinformować rodziców ucznia o przebiegu zdarzenia i zapoznać z materiałem dowodowym, a także z decyzją w sprawie dalszego postępowania i podjętych przez szkołę środkach dyscyplinarnych wobec ich dziecka;
- We współpracy z rodzicami należy opracować projekt kontraktu dla ucznia, określającego zobowiązania ucznia, rodziców i przedstawiciela szkoły oraz konsekwencje nieprzestrzegania przyjętych zobowiązań i terminy realizacji zadań zawartych w umowie;
- Wobec sprawcy cyberprzemocy szkoła stosuje kary zawarte w Statucie Szkoły, takie same, jak w przypadku każdego rodzaju przemocy;
- Jeśli rodzice sprawcy cyberprzemocy odmawiają współpracy lub nie stawiają się do szkoły dyrektor szkoły powinien pisemnie powiadomić o zaistniałej sytuacji sąd rodzinny.
- jeżeli sprawca cyberprzemocy dopuścił się czynu ściganego z urzędu, dyrektor szkoły kieruje sprawę się do organów ścigania.
- W sytuacji kiedy ustalenie sprawcy nie jest możliwe lub sprawcą zdarzenia jest osoba spoza szkoły, rodzice ucznia pokrzywdzonego zostają poinformowani o możliwości zgłoszenia sprawy na policję lub szkoła, w porozumieniu z rodzicami, kieruje sprawę do organów ścigania.
- Działania wobec ofiary cyberprzemocy:
- Ofiara cyberprzemocy otrzymuje w szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczną udzielaną przez pedagoga lub psychologa szkolnego oraz poradę, jak ma się zachować, aby zapewnić sobie poczucie bezpieczeństwa i nie doprowadzić do eskalacji prześladowania.
- Po zakończeniu interwencji wychowawca wraz z osobą udzielającą pomocy monitorują sytuację ucznia sprawdzając, czy nie są wobec niego podejmowane dalsze działania przemocy bądź odwetowe ze strony sprawcy.
- Rodzice dziecka będącego ofiarą cyberprzemocy zostają poinformowani o problemie, podjętych działaniach szkoły i w miarę potrzeb, otrzymują wsparcie i pomoc specjalistów.
j) złamania przez ucznia zakazu korzystania w czasie zajęć lekcyjnych z telefonu komórkowego, dyktafonu, aparatu fotograficznego lub innego urządzenia służącego do rejestrowania dźwięku i obrazu.
- Naruszenie przez ucznia zasad korzystania z telefonów komórkowych podczas zajęć lekcyjnych powoduje zabranie telefonu do „depozytu” – aparat po uprzednim wyłączeniu zostaje przechowywany przez nauczyciela do zakończenia zajęć.
- Nauczyciel informuje o zdarzeniu wychowawcę ucznia, który przeprowadza rozmowę interwencyjno – dyscyplinującą z uczniem, a następnie powiadamia rodziców ucznia.
- W przypadku ponownego łamania przez ucznia zakazu korzystania z telefonu, wychowawca stosuje wobec ucznia kary wynikające ze Statutu szkoły.
- W przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że w/w sprzęt został wykorzystany do zarejestrowania dźwięku lub obrazu na zajęciach, ma prawo żądać od ucznia ujawnienia nagrania i przekazania mu sprzętu użytego do rejestracji (w obecności innej osoby dorosłej).
- W przypadku, gdy nauczyciel jest pewien, że doszło do rejestracji lub gdy uczeń odmawia ujawnienia nagrania nauczyciel powiadamia o tym fakcie wychowawcę i pedagoga szkolnego lub dyrektora szkoły. Zabezpiecza sprzęt wykorzystany do rejestracji w celu uniemożliwienia jej skasowania i przekazuje go wychowawcy, pedagogowi lub dyrektorowi szkoły.
- Wychowawca i pedagog szkolny przeprowadzają rozmowę z uczniem, ustalają okoliczności i cel użycia przez niego sprzętu rejestrującego i za jego zgodą odtwarzają ewentualne nagranie.
- W przypadku, gdy uczeń odmawia ujawnienia nagrania lub nie chce dobrowolnie przekazać sprzętu nauczycielowi, wychowawca wzywa do szkoły rodziców (prawnych opiekunów) ucznia i przekazuje im uzyskane informacje o zdarzeniu. Przeprowadza rozmowę z uczniem w obecności rodziców, zobowiązuje go do natychmiastowego skasowania ewentualnego nagrania i wyjaśnia konsekwencje związane z jego upowszechnianiem lub opublikowaniem.
- Wychowawca sporządza notatkę z rozmowy.
- Jeżeli uczeń odmawia ujawnienia nagrania, a rodzice ucznia nie podejmują współpracy ze szkołą, dyrektor szkoły przekazuje sprawę policji.
k) zgłoszenia się do szkoły po dziecko rodzica pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających.
- Nauczyciel, który podejrzewa lub otrzymuje informację o tym, że po dziecko przyszedł rodzic (opiekun) pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających, powiadamia dyrektora szkoły.
- Dyrektor wydaje dyspozycje, które umożliwią odizolowanie dziecka od nietrzeźwego rodzica.
- Jeżeli rodzic podczas próby odbierania dziecka zachowuje się agresywnie, dyrektor lub nauczyciel zawiadamia policję.
- Dyrektor/nauczyciel nawiązuje kontakt z drugim rodzicem, informuje o zaistniałej sytuacji oraz ustala sposób dalszego postępowania w celu odebrania dziecka ze szkoły. W przypadku braku kontaktu z rodzicem podejmuje próbę skontaktowania się z osobami wskazanymi przez rodziców w upoważnieniu do odbioru dziecka ze szkoły.
- Dziecko odbiera drugi rodzic lub na podstawie ustaleń z rodzicami nauczyciel przekazuje dziecko osobie upoważnionej. W sytuacji, gdy rodzic lub upoważniona pisemnie osoba nie może odebrać dziecka, rodzic może jednorazowo wskazać (upoważnienie ustne) inną pełnoletnią osobę, podając jej dane. Osoba upoważniona w momencie odbioru dziecka powinna mieć przy sobie dowód osobisty i na żądanie nauczyciela okazać go.
- Jeżeli nie ma możliwości kontaktu z drugim rodzicem lub osobą upoważnioną do odbioru dziecka ze szkoły, nauczyciel informuje dyrektora o zaistniałej sytuacji. Dyrektor podejmuje decyzję co do dalszego trybu postępowania z uwzględnieniem: decyzji o ponownej próbie skontaktowania się z osobami mogącymi odebrać dziecko ze szkoły. W tym czasie dziecko pozostaje pod opieką nauczyciela. W przypadku wyczerpania wszelkich możliwości odbioru dziecka przez rodzica lub osobę upoważnioną dyrektor, podejmuje decyzję o zawiadomieniu policji, która przejmuje opiekę nad dzieckiem i postanawia o ewentualnym oddaniu dziecka pod opiekę innym członkom rodziny lub o tymczasowym umieszczeniu w placówce opiekuńczej. Dalsze decyzje wobec rodziny leżą w kompetencjach sądu rodzinnego.
- Dyrektor sporządza notatkę służbową z przebiegu zdarzenia.
- Po zdarzeniu dyrektor/ pedagog szkolny przeprowadza rozmowę z rodzicami w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji oraz zobowiązuje ich do przestrzegania zasad obowiązujących w szkole, dotyczących odbioru dziecka z placówki oraz przedstawia ofertę pomocy w zakresie diagnozy i leczenia uzależnień.